Quantcast

mimpi tsunami

classic Classic list List threaded Threaded
24 messages Options
12
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

mimpi tsunami

Wardah El-Humaira'
salam.. hehehe.. saje nak share.. siang td, sgt2 letih, so, tertidur lepas asar.. pe lagi, mimpi merepek pun datang.. mimpi sabah dilanda tsunami.. masa tu, memang terasa betul2 tsunami.. terasa terminum air laut tu... memang tragis lah keadaan tu..pastu, terus terjaga.. lega sgt xbetul.. tpi, after terjaga tidur tu, memag betul2 terjadi tsunami.. saya sempat selamatkan diri, tp org lain semua hanyut dibawa ombak besar.. masa tu, saya hnya boleh tgk je, xleh nk tlog, tiba2 sy berada di tempat yang asing.xtaw kat ne..adeh.. last2, baru lah betul2 terjaga dr tidur, dh pukul 5ptg time tu..grr.. nk masuk mgrib dh xlama tu...adeh... rupanya mimpi dlm mimpi... mainan tidur lepas asar..wallahualam..

p/s ; jgn tidur after asar k..bahaya.xelok utk minda juga..ngeee
~sEindAh sEhArUm kAstUri~
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
owh..mimpi dlm mimpi...hehe..terminum air laut?masin tak air tu?hikhikhik
JannahHoney
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Wardah El-Humaira'
Jannah Amza wrote
owh..mimpi dlm mimpi...hehe..terminum air laut?masin tak air tu?hikhikhik
xsempt nk merasa...hihihi.. mlm td mimpi sy jd hero pulak...slmtkn pnduduk kg dr pnjht..hihihihihi
~sEindAh sEhArUm kAstUri~
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
hahahahaha..lawak la awk nih..hehe..byk tgok cter action kot..hahhaa
JannahHoney
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator
In reply to this post by Wardah El-Humaira'
Wardah El-Humaira' wrote
salam.. hehehe.. saje nak share.. siang td, sgt2 letih, so, tertidur lepas asar.. pe lagi, mimpi merepek pun datang.. mimpi sabah dilanda tsunami.. masa tu, memang terasa betul2 tsunami.. terasa terminum air laut tu... memang tragis lah keadaan tu..pastu, terus terjaga.. lega sgt xbetul.. tpi, after terjaga tidur tu, memag betul2 terjadi tsunami.. saya sempat selamatkan diri, tp org lain semua hanyut dibawa ombak besar.. masa tu, saya hnya boleh tgk je, xleh nk tlog, tiba2 sy berada di tempat yang asing.xtaw kat ne..adeh.. last2, baru lah betul2 terjaga dr tidur, dh pukul 5ptg time tu..grr.. nk masuk mgrib dh xlama tu...adeh... rupanya mimpi dlm mimpi... mainan tidur lepas asar..wallahualam..

p/s ; jgn tidur after asar k..bahaya.xelok utk minda juga..ngeee

Saya rasa pernah jumpa tadbir mimpi yang sama suatu masa dulu..tapi bukan disini..
nanti saya rujuk semula..insyaAllah..

p/s- tiada riwayat yang menghalang tidur selepas asar..boleh sahaja jika mahu tidur waktu itu..

tambahan ada athar tabiien berkaitan tidur selepas asar..allahua'lam
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
owh..boleh eh tido lpas asar??...erm..
JannahHoney
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator
Jannah Amza wrote
owh..boleh eh tido lpas asar??...erm..

bawa dalil yang kata tak boleh..lepas tu baru saya semak dalil tu..mardud au maqbul..
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Wardah El-Humaira'
In reply to this post by Ad-Dien
Ad-Dien wrote
Wardah El-Humaira' wrote
salam.. hehehe.. saje nak share.. siang td, sgt2 letih, so, tertidur lepas asar.. pe lagi, mimpi merepek pun datang.. mimpi sabah dilanda tsunami.. masa tu, memang terasa betul2 tsunami.. terasa terminum air laut tu... memang tragis lah keadaan tu..pastu, terus terjaga.. lega sgt xbetul.. tpi, after terjaga tidur tu, memag betul2 terjadi tsunami.. saya sempat selamatkan diri, tp org lain semua hanyut dibawa ombak besar.. masa tu, saya hnya boleh tgk je, xleh nk tlog, tiba2 sy berada di tempat yang asing.xtaw kat ne..adeh.. last2, baru lah betul2 terjaga dr tidur, dh pukul 5ptg time tu..grr.. nk masuk mgrib dh xlama tu...adeh... rupanya mimpi dlm mimpi... mainan tidur lepas asar..wallahualam..

p/s ; jgn tidur after asar k..bahaya.xelok utk minda juga..ngeee

Saya rasa pernah jumpa tadbir mimpi yang sama suatu masa dulu..tapi bukan disini..
nanti saya rujuk semula..insyaAllah..


ooo??maksudnya mungkin ada maksud di sebalik mimpi saya ni??woww..sila2..cepat2 cari..=)
p/s- tiada riwayat yang menghalang tidur selepas asar..boleh sahaja jika mahu tidur waktu itu..

tambahan ada athar tabiien berkaitan tidur selepas asar..allahua'lam
~sEindAh sEhArUm kAstUri~
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator


masih dalam proses carian..namun sepanjang pencarian, tidak disebut dalam kitab tadbir berkaitan tsunami secara khusus..yang ada cuma ombak besar...

dan tadbirnya bukanlah sesuatu yang menggembirakan...

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
In reply to this post by Ad-Dien
Hukum Tidur Selepas Waktu Asar :

Dalam kitab Miskatul Masabih ada disebutkan:
Tidur sedikit di waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah saw ada juga melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajud di malam hari.
Ibn Qaiyim menambah:

"Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar)."

Setengah ulama mengatakan:
"Sesiapa yang tidur selepas Asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri.

~~~ sy juga pnh dgr ceramah dari Ustaz Kazim Elias Al Hafiz ttg perkara ni...bwh ni link video tu:

http://www.almuttaqin.tv/video_papar.php?id=2079
JannahHoney
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator


dari mana enti quote qalam Ibn Qayyim tu? sahih ke dari Ibn Qayyim?

cuba kasi link blog mana, boleh disemak semula..

dalam statement enti pun tiada dalil yang dibawa baik dari al-Quran dan hadith, yang ada hanya pendapat Ibn Qayyim (yang belum tentu sahih dari beliau)

Ustaz Kazim Elias?

Enti, adab para salafussoleh adalah mendahului al-Quran dan Hadith terlebih dahulu, bukan qaul ulama' ataupun ustaz...

dalil:


 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا



Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. (an-Nisa' 4:59)

jemput bawakan dalil al-Quran dan hadith, lepas itu kita semak sama-sama..

saya akan takhrij insyaAllah
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator
This post was updated on .
al-Jawab (bagi tidur selepas subuh):


Penulis mennyatakan hadith yang salah sama sekali, jelas hadith tersebut bukan merupakan larangan terhadap tidur selepas subuh. hadith larangan tidur selepas subuh yang mahsyur ialah:

 الصبحة تمنع الرزق

"Orang yg tidur selepas Subuh, akan dipayahkan rezeki untuknya".


takhrij:

Hadith ini dhaif jiddan (sangat lemah) dan sebahagian ulama' menilainya maudhu' (palsu). Dinilai dhaif jiddan oleh  al-Haithami dalam Majma' az-Zawaid, Ahmad Syakir dalam tahqiq al-Musnad lil Imam Ahmad, dan al-Arnaouth juga dalam tahqiq al-Musnad. Dinilai maudhu' oleh al-Hasan Ibn Muhammad dan Abd Fathah Abu Ghuddah dalam tahqiq al-Mashnu' fi Ma'rifati al-Hadith al-Maudhu'

Ia bukan hadith tapi athar yakni Ibn Abbas r.a.

Ibn Qayyim menukilkan athar ini dalam kitabnya Zaad alMa'ad, kitab 4/Tibb anNabawi (perubatan ala Nabi). Ibn Qayyim menamakan tidur selepas Subuh ini sebagai "Khurq" yakni tidur yg dicela dalam budaya Arab. Ibn Qayyim sekali lagi menyebut keburukan tidur selepas subuh ini dalam kitabnya yang lain, madarij asSaalikin pada bab Mufsidat al-Qalb (Virus-virus hati) dan salah satu virus hati ialah banyak tidur dan tidur pada waktu yg merosakkan spt selepas subuh dan selepas Asr. ia bergantung pada uruf dan keadaan sesuatu tempat.

p/s- persoalan rezeki ini adalah soal yang telah ditetapkan oleh qada' dan qadar Allah s.w.t sama seperti ajal. maut dan jodoh..adalah tidak munasabah rezeki terhalang semata-mata kerana tidur..setiap orang punya tahap kerja yang berbeza, ada juga yang bekerja shif petang hingga malam, jadi waktu tidur mereka mungkin sesudah solat subuh atau di waktu pagi, jadi apakah dengan itu rezeki mereka terhalang? sama sekali tidak..berhati-hati sebelum mengamalkan sesuatu hadith apatah lagi berhujah dengannya...allahua'lam.

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator
al-jawab (bagi tidur selepas Asar):


 من نام بعد العصر فاختلس عقله فلا يلومن إلا نفسه

Sesiapa yang tidur selepas Asar, lalu hilang akalnya maka janganlah dia mencela melainkan dirinya sendiri.


takhrij:

Hadith ini dhaif jiddan dan dhaif. Dinilai dhaif oleh al-Haithami dalam Majma' al-Zawaid dan al-Albani dalam Silsilah al-Hadith al-Dhaifah wa al-Maudhuah. Hadith di atas telah dinilai dhaif jiddan terlalu dhaif oleh, Az-Dhahabi, Ibn Jawzee dlln.

Hadisth ini dikeluarkan oleh Ibnu Hibban dalam kitab Ad-Du'afa' Wal Majruhin,dari sanad Khalid Ibn Al-Qasim dari Al-Laith Ibn Sa'ad dari Uqail dari Az-Zuhri dari urwah dari Aisyah r.a

Hadis ini juga dikeluarkan oleh Ibnul Jauzi dalam Al-Maudu'at dengan katanya :"Hadis ini tidak benar,Khalid adalah seorang pendusta,dan hadis ini sebenarnya milik Ibnu Lahi'ah maka diambil oleh Khalid dan dinisbahkan kepada Al-Laith".

allahua'lam

p/s- sekali lagi dinasihatkan, berhati-hati dalam perihal hadith. Hadith dhaif tidak boleh dijadikan hujah untuk hukum. wallahua'lam
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator
To Wardah , Tadbir mimpi enti:

Berkata Abu Sa`ied al-Wa`idz, qadhi Syam, mimpi ombak besar menandakan bala yang berlaku di kawasan yang anda mimpikan tersebut. Boleh jadi bala dari Allah atau bala tersebut merupakan banyaknya maksiat di tempat tersebut.
[rujuk:  منتخب الكلام في تفسير الأحلام ]

allahua'lam
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
In reply to this post by Ad-Dien
ok..baiklah..terima kasih lg
JannahHoney
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Cat's Lover~
In reply to this post by Ad-Dien
terbaik..terima kasih
JannahHoney
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator

barakallahufik, sekadar berkongsi ilmu kurniaan Allah
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Wardah El-Humaira'
ooooic..
~sEindAh sEhArUm kAstUri~
Reply | Threaded
Open this post in threaded view
|  
Report Content as Inappropriate

Re: mimpi tsunami

Ad-Dien
Administrator


silakan jika ada pandangan, insyaAllah
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ (٢ :سورة المائدة)
12
Loading...